Beszélgetés kiskamaszok hétköznapi
félelmeirõl
Ez a beszélgetés
egy mentálhigiénés sorozat elsõ
része. A sorozatban konkrét iskolai mentálhigiénés
órákon, illetve foglalkozásokon keresztül
mutatjuk be a pedagógiai mentálhigiénés
szemlélet gyakorlati megvalósítását.
Elsõsorban olyan témák - félelem,
bûnbakképzés, szorongás, halálélmény,
viszonyulás beteghez, sérült emberekhez stb.
- feldolgozásának adunk nyilvánosságot,
amelyekkel nap mint nap szemben találjuk magunkat az
iskola világának történései
között. Azt reméljük, hogy e témák
gyakorlati feldolgozása inspirálja az értõ
olvasót arra, hogy saját pedagógiai munkájában
keresse az ilyen és ehhez hasonló megoldásokat.
Az alábbiakban egy mentálhigiénés
foglalkozás részleteit mutatjuk be, amelyre egy
budapesti lakótelep egyik mamutiskolájában
került sor. A foglalkozást olyan gyerekek számára
tartja az iskola pszichopedagógus- és szociálismunkás-diplomával
rendelkezõ iskolai szociális munkása, akiknél
tartósan olyan nevelési-magatartási problémákat
tapasztaltak az osztályfõnökök, illetve
az õket tanító tanárok, amelyek
megoldása osztálykeretben nem lehetséges.
A foglalkozást heti egy alkalommal két órában
tartják 11-12 éves, ötödik, illetve
hatodik osztályos tanulók számára.
A foglalkozásokon a részvétel nem kötelezõ,
de a végleges kimaradást a csoportból a
szülõnek, az osztályfõnöknek,
valamint a szociális munkásnak együtt meg
kell beszélnie. A csoport, amelyben a résztvevõk
október óta többé-kevésbé
rendszeresen gyûlnek össze, talán nem hangzik
nagyképûen: egyfajta terápiás közösséggé
kezd alakulni. A gyerekek eleinte nem szívesen jöttek
ezekre a beszélgetésekre. Ma már, fél
évvel a csoport munkájának megkezdése
után, várják a hetenkénti találkozásokat.
A csoport 14 gyerekkel indult, ma 11 gyerek vesz részt
a közös munkában. Hiányzás esetén
a szociális munkás megkeresi a csoportos foglalkozásra
"beutalt" tanulót és osztályfõnökét,
s minden alkalommal tisztázza a hiányzás
okát. A csoportos foglalkozásokat szükség
szerint egyéni terápiás beszélgetések
is kiegészíthetik. Gyakorlatilag a csoport minden
tagja esetében több alkalommal is sor került
problémafeltáró, önismeret-fejlesztõ,
egyéni tanácsadó beszélgetésre.
A csoportvezetõ pszichopedagógus úgy tapasztalja,
hogy mind ebben, mind az iskolában mûködõ
másik három csoportban jelentõs igény
van a közösségi jellegû foglalkozásokra
és az egyéni terápiás munkára
egyaránt. A szülõk eleinte értetlenül
fogadták azt, hogy gyermeküket az osztályfõnök
ilyen foglalkozásra utalta, de látva a programnak
a gyerekek magatartására, személyiségére
gyakorolt pozitív hatásait, többségük
elfogadta az osztályfõnök és a pszichopedagógus
javaslatát, s ma már pozitívan viszonyul
a foglalkozásokhoz.
Az elõtt a foglalkozás elõtt, amelynek
részletét bemutatjuk, két héttel,
egy korábbi foglalkozáson a csoportvezetõ
arra kérte a gyerekeket, írjanak rövid fogalmazást
Attól félek a legjobban... címmel. Mint
általában, úgy ez esetben sem volt kötelezõ
megírni a fogalmazást. Ennek ellenére a
11 gyerekbõl heten elkészítették
azt.
- Beleegyeztek-e abba, hogy a két héttel ezelõtt
kért és nekem átadott fogalmazásaitokat
részben vagy egészben felolvassam, úgy,
hogy nem mondom meg, ki írta azt?
- Több gyerek egyszerre: beleegyezünk, de úgyis
kitaláljuk.
- Jó, ez valószínûleg így
lesz, de azért ne az elsõ mondatnál kiabáljátok
be a fogalmazást író gyerek nevét!
(Belegyezõ csend.)
Ezt követõen a csoportvezetõ felolvassa az
alábbi leveleket. (A gyerekekrõl szóló
információkat utólag illesztettem a levelek
elé.)
1. K. Laura 11 éves ötödik osztályos.
Szülei elváltak, édesanyjával, nevelõapjával
s annak 5 éves fiúgyermekével: mostohatestvérével
él. Édesanyja élettársi kapcsolatát
nehezen tûri. A vele való beszélgetések
során kiderült, hogy nem tudta feldolgozni szülei
válását, még kevésbé
édesapjának iránta tanúsított
közönyét. Tanítónõinek
és mostani osztályfõnökének
véleménye szerint lényegesen jobb teljesítményekre
lenne képes, ebben azonban érzelmi életének
kiegyensúlyozatlansága, dühkitörései,
otthoni körülményeinek rendezetlensége
gátolja.
Részlet fogalmazásából:1
"Sokszor félek hazamenni, mert látom, hogy
zavarok otthon. Anyukám, ha egyedül van, valamennyire
beszélget, de ha Feri bácsi is otthon van, akkor
Gabikával, a Feri bácsi fiával foglalkozik.
Inkább lemegyek a parkba beszélgetni, meg a L.
utcába egy háznak a lépcsõházába,
ahol van két barátnõm, meg két-három
srác. Ezután meg félek hazamenni, mert
anyu megköveteli a tanulási idõt, meg az
otthont. Félek a vacsoraidõtõl is, mert
sokszor van úgy, hogy anyunak nincs pénze, s kevés
ennivaló van, s éhesek maradunk. Illetve csak
nagyon rossz étel van otthon. Feri bácsi, van
úgy, hogy virslit kap, mi pedig csak felet vagy még
azt sem."
2. Z. Péter 12 éves ötödik osztályos,
testi fejlõdésében jelentõsen lemaradt.
A nevelési tanácsadóból kapott információk
szerint már óvodás korában mutatkoztak
nála különbözõ nevelési
problémák. Visszahúzódó,
közösségbe nehezen illeszkedõ gyereknek
látják tanárai. Gyakorta érik sérelmek,
ezekre görcsös, hisztérikus sírással
reagál. Édesanyja egyedül neveli két
nagyobb testvérével együtt. Édesapja
két évvel ezelõtt hagyta el õket,
azóta új családban él. Most született
az új kapcsolatából gyereke, akivel Péter
nagyon jó viszonyban van. Édesanyja a súlyos
anyagi gondok miatt mellékfoglalkozást vállal.
Péter gondját valójában 15 éves
nõvére viseli.
Részlet Péter fogalmazásából:
"Legjobban a V. parki fiúktól félek,
mert amikor a napközibõl megyek haza, mindig bántani
akarnak. Általában attól félek,
hogy nem tudom magam megvédeni, csak akkor nem vagyok
ilyen, ha a nõvérem vagy a bátyám
velem van. Félek a feleléstõl is, ha nem
tanulom meg a leckét, mert a tanárok szoktak néha
csúfolni amiatt, hogy kicsi vagyok. Harmadiknak attól
félek, hogy egyedül kell lennem, mert a bátyám
és a nõvérem sokszor elmennek otthonról,
anyukám meg este is megy dolgozni. Félek otthon
egyedül. Sokat vagyok így, mindig filmek jutnak
eszembe, amiket látok, s amikben lõnek, halottak
vannak. Gyakran megyek ki ilyenkor a szobából,
a bátyám és a nõvérem kinevetnek."
3. C. Márta 11 éves ötödik osztályos,
jó családi körülmények között
él, szülei sokat törõdnek vele, közepesnél
gyengébb képességû, bizonyítványában
sok a közepes, matematikából elégséges
jegyei vannak. Gyenge a helyesírása is. Nagyon
szolgálatkész. Szülei szeretnék, ha
iskolai eredményei javulnának. Ezért -
noha alacsony a jövedelmük - mégis magántanárhoz
járatják, aki korrepetálja matematikából,
átveszi vele a magyarleckét, az angolt, a földrajzot.
Eredményei mégsem javulnak. Emiatt elkeseredettek
a szülei.
Részlet Márta fogalmazásából:
"Én attól félek a legjobban, hogyha
az iskolába kell menni, és felelés vagy
dolgozat lesz. Meg attól, amikor a fogadóóra
van az iskolában, és anyu meg apu együtt
bemennek az ofõhöz, meg a Kati nénihez, a
matekos tanárunkhoz. Félek és szégyellem
magam anyuék elõtt, meg bizonyítványkor
is így vagyok. Ha aztán túljutok és
este lefekszem az ilyen napon, akkor elgondolkozok, hogy nem
kellett volna így félni. De csak akkor van így,
ha anyu nem kiabált velem, hogy csak az a dolgod, hogy
jó jegyet kapj. Félek, amikor megyek a külön
tanárnõhöz, pedig ott szeretek lenni, mert
a Zsuzsa néni kisbabája aranyos. De szégyellem,
hogy nem értem a leckéket, s nem hiszi el õ
sem, hogy nem mentem ki játszani, hanem tanultam. (...)
A félelmem azért olyan erõs, mert nem tudom,
hogy leszek felnõtt, hogy jutok be jó iskolába,
ahonnan bankba lehet menni dolgozni vagy külkeres céghez,
ahol más nyelven kell beszélni. Félek anyuék
szidásától, meg idegességétõl,
ami miattam van. Nem merem nekik megmondani, hogy nem szeretek
tanulni, meg hogy az iskolába nem jó. Mert õk
szeretnék ha jól tanulnék, gimnáziumba
mennék hatodik után. Nyáron nem olyan rossz
otthon."
4. F. Tibor 12 éves, hatodik osztályos, átlagos
képességû, nagyon érzékeny,
nehezen barátkozó, visszahúzódó
gyerek. A múlt év elején meghalt a velük
együtt élõ, Tiborral nagyon szoros érzelmi
kapcsolatban lévõ nagyapja. A haláleset
nagyon megviselte. Ugyancsak nehézzé teszi körülményeit,
hogy a halálesetet megelõzõen súlyos
szív- és érrendszeri betegségek
miatt leszázalékolták édesapját.
Tibor nehezen beszél, korábban számos tantárgyból
szinte csak írásban tudták számon
kérni ismereteit. Óvodás és kisiskolás
korában logopédus foglalkozott problémáival.
Elsõs korában derült ki, hogy diszlexiás.
Ez a részképességzavara lassan ugyan, de
oldódik.
Részlet Tibor meglepõen hosszú, kétoldalas
fogalmazásából:
"Akkor félek a legjobban, ha a betegségre
és a meghalásra gondolok. Nekem ez sokat eszembe
jut. Mert apukám szívbeteg, és várjuk,
hogy mûtéte legyen, második. Egy volt, amikor
kinyitották a szívét és a tüdeje
is látszott. A szomorú családtól
félek még, amikor nem örülhetünk,
mert sajnáljuk a beteget és aki meghalt. Még
az is rossz, ha kirándulás vagy táboros
nyaralás van, és nem tudom, mi történik
otthon. Még elmenni jó, de amikor jött levél
és ki volt téve a boríték az ebédlõsátorba,
akkor én nagyon féltem, nem mertem sokáig
kinyitni, mert attól féltem, hogy valami szomorú
lesz benne, apuval kapcsolatban. Errõl sokat beszélgettem
Ila nénivel. De nem tudom elfelejteni ezt. Más
gyereknek sokkal jobb, mert nem érzi ezt, csak én.
(...) Anyu mindig kér, hogy ne foglalkozzam a betegséggel,
mert ez nem a gyerekekre tartozik. De hát félek,
hogy apukám nem fog meggyógyulni, s akkor itt
maradunk hárman, anyu, a Zsolti és én.
(...) Ezt nem lehet elmondani másnak, még annak
se, aki a barátom lett. Más gyerek nem ilyenektõl
fél, vagy nem is fél. Nem lehet elmondani az igazi
dolgokat, mert õt nem ez érdekli, hanem a videók
meg a nintendó, meg ehhez hasonlók."
5. P. Róbert 12 éves, szülei elváltak,
édesanyja neveli, édesapjával jó
a kapcsolata. Tavaly matematikából félévben
és év végén is megbukott. A pótvizsgán
azonban elfogadható teljesítményt tanúsított,
ezért átengedték. Tanárai szerint
meglehetõsen gyenge a tanulási motivációja,
lustaságból alulértékeli saját
értékét, képességeit.
Sorait teljes terjedelemben idézzük:
"Csak a szidástól félek, meg attól,
hogy iskolába kell menni. De ez nem félelem, csak
inkább rossz, félni az akciófilmekben szoktam,
amikor nem bízom abban, hogy akinek én szurkolok,
gyõz. Még akkor is így van, ha már
másodszor látom videón a filmet. Amióta
dzsúdózok, azóta nem félek a verekedéstõl,
csak ha nagy az erõfölénye az idõsebbnek,
de ha megszeretem a filmben a szereplõt, akkor féltem
õt attól, hogy megöljék. Legszívesebben
elõretekerném a videót, hogy tudjam, nem
kell félteni õt. Félni még attól
félek, hogy apukám nem ad zsebpénzt a jegyek
miatt."
6. B. Bernadett 13 éves, öt gyermeket nevelõ
cigány családban él, édesapja hosszabb
idõn át volt munkanélküli. Édesanyjának
most van munkája, takarítónõ a lakótelep
közelében lévõ bevásárlóközpontban.
A család nehéz anyagi körülmények
között él. Bernadett iskolai pályafutása
elég sikertelenül alakult, több bukás
után, most bukott elõször osztályismétlésre.
Nehezen tûri az iskolai fegyelmet, idõnként
agresszív a magatartása. Általában
a nálánál idõsebb lányok
és fiúk barátságát keresi.
Részlet fogalmazásából:
"Attól félek a legjobban, hogy a barátnõim
elpártolnak tõlem, mert õk jobban kapnak
meg mindent, jobban öltözhetnek. Nem jó, ha
elüt a külsõnk, meg nem olyan jó a lakásunk,
mint az övék. Sokszor inkább hazudok nekik
ebben, de akkor igazán attól félek, hogy
rájönnek. Lehet, hogy nem kéne ezt tenni,
de nem vagyok benne biztos. Attól is félek, hogy
nem visznek magukkal diszkózni, meg kicsinek néznek,
mert nem mindig tudják, hogy idén 13 éves
leszek, azt hiszik, ötödikes vagyok. Félek
a cigányozástól is, mert vannak sokan skinheadek,
akik a romákat, akik mind ugyanúgy magyarok, meg
akarják ölni, verni. A bátyámat már
verték meg az aluljáróban, ezek a dzsekisek.
A mi bandánkba a nem cigány megvéd minket,
de ha nem velük megyek, akkor félek ezektõl
a dzsekis kopaszoktól. Azért vagyok szomorú,
hogy nem bírok mindegyik cigányozó emberrel
elbánni."
7. Cs. Rita 12 éves, rendezett családban élõ,
nagyon gátlásosan viselkedõ, koránál
jóval fejlettebbnek tûnõ, kövér
kislány. Közepes tanulmányi eredménye
mögött társainál jóval több
tanulás, szorgalmas munka van. Az alapvetõen kedves
gyerek alkata miatt gyakori céltáblája
a fiúk gúnyolódásának. Ezt
elég nehezen tûri, szülei emiatt egyszer már
másik iskolába is el akarták vinni, csak
osztályfõnökének és az iskola
igazgatóhelyettesének lebeszélése
után álltak el ettõl a szándékuktól.
Rita fogalmazása:
"Attól félek sokszor, hogy az osztálytársaim
nem szeretnek, meg attól is, sokszor megjegyzéseket
tesznek rám és kinevetnek részben tornaórán,
ahol õsanyának csúfolnak, részben,
amikor felelek, vagy csak kimondja egy tanár a nevem.
Haragszom magamra, hogy nem tudok egy kicsit fogyni, mert nincs
erõm a fogyózáshoz, félek a csalódástól
magamban. Sokszor elhatároztam, hogy lefogyok húsz
kilót, de nem sikerül. Szeretném, ha a fiúk
kedvesebbek lennének és nem csúfolnának,
meg azt is szeretném, ha a lányok közül
a Saci és a másik barátnõm megvédenének.
Van, amikor ez így van, de nem mindig. Van, amikor ez
nem bánt annyira, de amikor az osztályban sokat
buzerálnak, sírógörcs jön rám.
Nekem ez a legfõbb bajom. (...) Másik félelmetes,
az a háború, meg a gyilkosságok a tv-ben.
Nagyon félek attól, hogy itt Magyarországon
ne törjön ki olyan harc, mint amit mindenhol látni
a tv-ben. Én nem bírnám ki azokat a szenvedéseket,
már amit kisebb dolgok miatt átélek, az
is sok nekem, hát még egy igazi háború,
ahol sok a halott, ahol meghalhatnak a szülõk, testvérek,
rokonok. Ettõl nagyon félek."
A fogalmazások felolvasása alatt halk morgás
hallatszott, a gyerekek az elsõ mondatok után
egymásnak mondogatták, rendszerint jól
eltalálva a fogalmazás írójának
nevét.
- Mi a közös az általatok leírtakban,
egyáltalán mi a véleményetek a leírtakról?
- Dani: Én nem írtam, mert én nem félek,
illetve, hát le bírom gyõzni. Aki írt,
az nem bírja legyûrni.
- S aki nem bírja legyûrni, az szerinted milyen
ember?
- Dani: Gyávább.
- Márta: Vagy sokkal õszintébb. Szerintem
az a közös, hogy mindenkinek van valamilyen félelme
vagy szomorúsága, és azt leírta.
- Tibor: Van, aki felszínesebb dolgokat írt, van,
akinek komolyabb dolgok okoznak félelmet.
- Márta: Mindenki fél valamitõl, olyan
ember, aki nem fél, olyan nincs.
- Bernadett: Mindenkinek van valami olyan gondja, ami azért
van, mert mások okozzák, vagyis nem õ a
hibás benne.
- Piroska: Én sem írtam, de én hasonlókat
írtam volna. A félelem az lehet külsõ
ok miatt, de lehet belsõ ok miatt.
- Szerintetek a félelem jó vagy rossz, pozitív
vagy negatív?
- Tibor: Negatív, mert annak, aki valamitõl fél,
akadályozza a boldogságát, a nyugalmát.
- Bernadett: Szerintem is rossz a félelem, mert az ember
nem tud nyugodt lenni, különösen, ha olyan dologtól
fél, ami komoly az életében.
- Ezek szerint lehet komolytalan dolgoktól is félni?
- Bernadett: Szóval ez úgy van, hogy szerintem
annak, aki éppen fél, annak az a dolog akkor komolynak
tûnik, amikor fél tõle, még akkor
is, ha az egy másiknak, a felnõttnek valami egyszerû
hülye dolog.
- Hogy látod, a ti félelmeitek okai komolyak vagy
nevetségesek?
- Bernadett: Hát ahogy vesszük. Mert például,
amit a Márti írt, az lehet, hogy kívülrõl
nézve semmiség, de a Mártinak ez baromi
rohadt, mert én már láttam õt remegni,
pedig nem is rosszul tanul. Nem rosszabb, mint én, de
engem nem érdekel annyira. Például a Tibóka
baját én sokkal komolyabbnak tartom, mert az,
hogy valaki életben marad vagy meghal, az sokkal fontosabb,
mint hogy az ofõ mit ír be. Na beír valamit,
hazaviszem és aláírják, de ha valaki
beteg és meghalhat, az komolyabb dolog.
- Piroska: Szerintem az a félés, amelyik családi
ügyektõl van, mondjuk olyan dolgoktól, mert
az ember fél attól, hogy a szülõk
veszekednek, vagy, hogy részegen jön haza az apa,
egy családban az komolyabb, mint aki a rossz jegytõl,
a feleléstõl fél. Ha nekiül, még
javíthat a jegyén, de a szülõk közötti
veszekedést, ami egyébként rossz, azt nem
tudja megoldani.
- Laura: Szerintem is így van. Szerintem a gyerekeknek
nem lenne szabad családi ügyektõl félni,
az iskolaitól lehet nekik, de a szülõk élete,
rosszasága miatt nem.
- Péter: A gyerekek, a nagyobbak miatt is félhet
valaki, s az se lenne szabad, mert az is mások szemétsége,
nem? Az szerinted nem szemétség, hogy amikor megyek
át a parkban, akkor engem meg a kisebb vagy gyengébb
gyerekeket meg akarják verni a nagyobbak, meg a kutyások
rá akarják engedni a farkaskutyát vagy
a pitbullt. Ezek kegyetlenkedések.
- Bernadett: Hogy a skinheadekrõl ne is beszéljünk.
Szerintem aki másnak félelmet okoz, az nem tiszta,
az kegyetlen. Miért kell azért engem mindig lecigányozni,
mert egy kicsit roma a családom. Arról nem beszélek,
hogy miért kell azért csóróbbnak
lenni egy családnak, mert roma.
- Ahogy olvastam a fogalmazásaitokat, meglepõdtem
azon, hogy milyen õszintén leírtátok
a félelmeitek tárgyát, okát. Vajon
miért?
- Bernadett: Mert ezt itt már megszoktuk. Szerintem az
embernek valahol õszintének kell lenni. Neked2
már megírjuk, ha nem is mondjuk ki - bár
én ki is mondom -, mert te nem mondod el senkinek.
- Tibor: Én ezekrõl a dolgokról nem bírok
senkivel beszélni. Csak anyuval, de szerintem õ
nem mondja el az igazat apuval, ahogy nagyapával kapcsolatba
sem mondta el.
- Laura: Szerintem a bajairól, ami bántja, arról
mindenki szeret beszélni, csak a tanárok, meg
a szülõk nem kérdezik.
- És a barátok, az osztálytársak,
õk sem kérdeznek, õk sem kíváncsiak?
- Laura: Azoknak meg valahogy nem mondjuk el.
- Rita: Én szégyellem azt, hogy én félek
azoktól, akik csúfolnak, szégyellem, hogy
nekem fáj.
- Miért? Nem lenne esetleg jó, ha megmondanád
nekik, hogy neked milyen rossz, mennyire fájdalmas dolog
az, amit veled csinálnak?
- Bernadett: Amilyen szadik ezek, annál jobban csinálnák.
- Péter: Igaz, ez így van. A kegyetlenkedés
az sok nagyobb gyereknek szórakozgatás.
- Mit gondoltok, az emberek általában kimondják
a félelmeiket? Természetesen komoly, nagy félelmekre
gondolok.
- Laci: Szerintem nem, mert akkor gyengének látszanak.
- Márta: Szerintem sem mondják ki egymásnak.
- Laura: Ahol jó kapcsolat van a férj és
a nõ között, ott lehet olyan, amit bevallanak.
- Bernadett: Szerintem, amíg tudnak így lelkizni,
amíg ... hát ... hogy mondjam, amíg így
szeretik egymást, aztán csak úgy vannak,
nem beszélnek. Nagy közömbösség
van ma, nagy semmi.
- És a barátok egymás között
tudnak ezekrõl a problémákról beszélni?
- Tibor: Nem mindenrõl. Én legalábbis nem
merek sok mindenrõl beszélni.
- Bernadett: Nem mindenrõl lehet beszélni. Én
legalábbis nem beszélek azokról, amiket
leírtam neked. Mondjuk arról, hogy a lecigányozástól,
meg skinheadektõl nagyon félek, arról igen,
mert a baráti köröm fele kb. roma, de magyar
roma. Aki meg nem roma, csak magyar, az meg nagyon nem bírja
a dzsekis kopaszokat, azokat, akik cigányvért
akarnak inni.
- Ilyenek vannak?
- Bernadett: Menj ki a HÉV-aluljáróba vagy
a Batthyányira, ott állnak.
- Nagyon örülök, hogy ennyire bíztok bennem,
hogy rám bíztátok a félelmeitekrõl
szóló fogalmazást, de azért nem
hiszem, hogy csak a bizalom okán írtatok le ennyi
mindent, sokszor egészen személyes ügyeket.
Mi volt, ami még belejátszott ebbe?
(Hosszú csend)
- Rita: Mert a barátoknak nem lehet. Mi filmekrõl
szoktunk beszélni, meg zenét hallgatunk. Magunkról
nem beszélünk.
- Nem szokás?
- Rita: Nem szokás ilyesmikrõl.
- Most már úgyis mindenki tudja, hogy ki mirõl
írt - én ezt egyébként nagyon jó
dolognak tartom, hogy ennyire ismeritek már egymást
-, tehát elmondom, hogy amit Rita a háborútól,
az erõszaktól való félelmérõl
írt, az nagyon megfogott engem. Mi az oka annak, hogy
a baráti társaságban folytatott beszélgetésekben
az ilyen problémáitokat nem fogalmazzátok
meg?
- Piroska: Mert aki ilyesmirõl beszél, azt inkább
egy kicsit lököttnek, alternatívnak tartják.
- Laura: Mindenki olyan jónak, gazdagnak akar látszani.
Járok egy társaságba itt a telepen, egy
lépcsõházban szoktunk délután
vagy este összejönni, s mindenki arról beszél,
hogy milyen koncertre fog menni, milyen drága tv-t, számítógépet
vettek, milyen sok pénzt költ el a Pólusban,
a Pizza-Hut-ban, pedig tudom, hogy ugyanúgy szegények,
mint mi. Nem vagyunk õszinték ezekben a dolgokban.
Mindenki inkább a többet hazudja, minthogy az igazat
mondja.
- Nehéz kérdést fogok feltenni. Mi a jobb:
költeni egy ilyen mesevilágot koncerttel, pizzával,
drága ruhákkal, tv-vel, vagy kiírni, kiadni
magadból azt, hogy igazán mi az, amitõl
félsz?
- Bernadett: De hát ha kiadod magad, akkor te leszel
a csórikám.
- Ezt én értem, de a kérdésem nem
erre vonatkozott, hanem arra, hogy neked mi a jobb, mi ad nyugalmat:
a hazugság, a mese vagy az, hogy õszintén
kiadod magadból azt, ami problémát okoz,
ami félelmet, szorongást kelt benned?
- Laura: Ez is jó meg az is. Amikor egy pár gyerek
összejön, akkor valamitõl jó mesélni
arról, amit jó lenne megkapni a szülõktõl.
El is szoktunk különben menni ezekre a helyekre, és
nézegetjük a ruhákat, meg az éttermeket.
Olyankor elfelejti az ember egy kicsit, hogy otthon mindig azt
mondja Anyu, hogy nincs pénzünk.
- Tibor: Szerintem jó lenne, ha el lehetne mondani azt,
amitõl félek õszintén, sõt
jó lenne errõl beszélgetni. De nincs kivel.
Én írni szeretnék egy orvosnak, ilyen nagyobb
orvosnak, aki világhírû és megkérdezni,
hogy hol lehetne aput biztosan meggyógyítani,
csak még nem tudom, kinek kell írni. De nemcsak
írni szeretnék, hanem beszélni is mással.
- Miért lenne jó errõl beszélni,
Tibóka, mással is?
- Tibor: Mert akkor el tudnám mondani, hogy milyen nehéz
nekünk, nem azért, mert kevés pénzünk
van, hanem mert nem tudjuk, hogy mi lesz apuval.
- Márta: Én is szívesen beszélnék
valakikkel, fõleg azért, mert anyuékkal
egyre rosszabb. Nem hisznek nekem, nem hiszik el, hogy én
csak ennyire bírom megtanulni, amit kell.
- Piroska: Megkönnyebbül egy kicsit, aki õszinte,
de ha azt vesszük, hogy ezért elveszti azt a társaságot,
amiben mégis jó, akkor meg nem lehet kimondani
azt, amit gondolunk.
- Azt hiszem, Piroska valami nagyon fontosat mondott ki a mondata
elsõ felében: megkönnyebbül, aki egy
kicsit õszinte. Aki önmagának legalább
bevallja, már az is sokat segít magán,
de aki kimondja másoknak, aki megosztja másokkal,
az talán közelebb jut a megoldás kulcsához
is. Egyetértetek-e ezzel? Tapasztaltátok-e már
ezt az élményt?
- Tibor: Én egyszer beszélgettem apu egyik orvosával
a kórházban, s én elmondtam, hogy féltem
aput, s õ elmagyarázta, hogy milyen operálással
lehet majd õt meggyógyítani, ki lehet a
szívében az ereket cserélni.
- Rita: Én meg tudom beszélni anyuval, õ
nagyon megértõ. Sokszor, amikor nagyon szomorú
vagyok, neki el tudom mondani, hogy mi történt velem.
- Péter: Én is el szoktam mondani Anyuéknak,
hogy kegyetlenkedni akarnak velem, de sokszor van úgy,
kinevetnek.
- Laura: Én legszívesebben Apunak mondanám
el az otthoni helyzetet, de hát õ sohasem ér
rá, meg õ sem tud segíteni, mert neki ott
az új családja. Egyszer tavaly náluk voltam
egy hetet, s az Apu élettársának sok mindent
elmondtam, akkor azt éreztem, hogy talán náluk
jobb lenne, mint Anyuval, meg a nevelõapámmal.
Az a nõ az annyira meghallgatott, akkor jó volt.
Szóval biztos, hogy jó kimondani ezeket a bajokat.
- Szeretnénk még valamirõl beszélgetni.
Igazi barátok-e azok a társaink, akikkel nem lehet
megosztani az igazi bajainkat?
- Bernadett: Szerintem attól még lehetnek igaziak,
mert szeretik az illetõt, megvédik.
- Rita: Nem igazi barátok, de ettõl még
nem biztos, hogy össze fogok veszni velük, mert különben
nincs barátom, és egyedül még rosszabb.
- Piroska: Nekem azért van olyan barátnõm,
akinek el lehet mondani mindent, mert õ is elmondja.
Ilyen csak egy van, a legjobb barátnõm, e mellett
van több más barátom, akik elõtt viszont
már nem vagyok õszinte.
- Én errõl másként gondolkodom.
Az én értékítéletem szerint
nem igazi barátok azok, akik elõtt nem lehet a
valóságos helyzetünket vállalni, akik
elõtt félni kell attól, hogy kiderül,
nincs drága autónk, tévénk, ilyen-olyan
márkájú cipõnk. De ez az én
véleményem. Ha a mai beszélgetésünknek
valamilyen mottóját fel kéne írni
a táblára, ki mit írna?
- Piroska: Õszintének kell lenni!
- Dani: Le kell gyõzni a félelmeket!
- Laci: Meg kell válogatni a barátokat!
- Laura: Próbáljuk meg kimondani - de csak akkor,
ha meghallgatnak!
- Tibor: Mással könnyebb!
- Márta: Ne félj õszintének lenni!
- Péter: -
- Bernadett: Nem lehetsz mindig õszinte - pedig de jó
lenne!
- Rita: Át kéne lépni az árnyékunkat!
*
A pedagógiai mentálhigiéné fogalmának
megjelenése óta sokak számára nem
igazán világos, mit is jelent az iskolában
a mentálhigiénés szemlélet. A közreadott
foglalkozásrészlet egy lehetséges interpretációja
ennek a szemléletmódnak. Végigolvasva ezt
a néhány oldalas szöveget, s ennek kapcsán
elképzelve ennek a foglalkozásnak a tényleges
történéseit, sokakban felmerülhet az
egyébként jogos kérdés: miben új,
miben más ez az eddigi pedagógiai gyakorlathoz
képest. Valóban, ezen a foglalkozáson nem
történt semmi olyan, ami hiányozna a gyerekek
életére, érzelmi reakcióira, szüleikkel,
kortársaikkal kialakított kapcsolataik minõségére
odafigyelõ pedagógus eszköztárából.
Ha mindez így van, akkor mégis miért adtuk
közre ennek az alig több mint 45 percnek a sûrített
történéseit?
Elsõsorban azért, hogy felhívjuk a figyelmet
arra, hogy az iskolában milyen segítséget
lehet adni ahhoz, hogy a sokféle problémával
küzdõ, egyre nehezebb helyzetbe kerülõ
gyerekek számára elviselhetõbb legyen a
világ. Másodsorban azért, hogy érzékeltessük,
milyen szintû érzelmi kultúra, empátia
fejleszthetõ egyszerû eszközökkel néhány
hónap alatt, egy mégoly hátrányos
helyzetû, érzelmi elhanyagoltsággal, sokféle
frusztrációval küzdõ gyerekcsoportban
is. S ez esetben nem érheti a vád a szerkesztõt,
hogy az átlagosnál jobb feltételekkel rendelkezõ
iskolát, az átlagosnál magasabb szintû
verbális készségekkel bíró
gyerekcsoportot választott az általa ajánlott
mentálhigiénés módszer hatékonyságának
igazolására. A fogalmazást író
gyerekek élethelyzetét, problémáit
bemutató rövid ismertetõk, a gyerekek fogalmazásaiból,
megnyilvánulásaiból kibontakozó
életvilág pontosan az ellenkezõjét
mutatja.
Természetesen nem akarjuk azt a látszatot kelteni,
hogy a pedagógiai mentálhigiéné
mint szemlélet s mint módszer elsõsorban
az ilyen és ehhez hasonló gyerekcsoportok gondozásának
lenne az eszköze. Erre a fajta személyiségfejlesztésre
más-más tartalommal, de minden felnövõ
gyermeknek szüksége van. Az a tény, hogy
ezt a foglalkozást olyan iskolában értük
tetten, amely a fõváros egyik legnagyobb s ebbõl
következõen az átlagosnál több
szociális problémát magában hordozó
lakótelepi környezetben mûködik, különösen
aláhúzza az ilyen jellegû iskolai gondozó-fejlesztõ
funkció szükségességét.
Külön szeretnénk felhívni az olvasó
figyelmét arra, hogy 11-12 éves hátrányos
szociokulturális környezetbõl érkezõ
gyerekek néhány hónapnyi gondozás
után milyen nyelvi kódok felhasználásával,
milyen érzékenységgel tudnak saját
problémáikról írni és beszélni,
milyen világosan látják önmaguk és
az õket körülvevõ gyermek- és
felnõtt társadalom bonyolult viszonyait, s milyen
bölcsességgel bocsátják meg kis csalásaikat
(csalásainkat) annak érdekében, hogy meglehetõsen
sivár létük mégis elviselhetõ,
hovatovább túlélhetõ legyen. Az
ilyen és az ezzel rokon mentálhigiénés
pedagógiatechnikák valószínûleg
azért szükségesek, hogy ezek s a hozzájuk
hasonló sorsú gyerekek mindvégig tudják,
hogy amit tesznek, az a túlélésért
tett aprócska csalás, s azért is, hogy
a valósággal való szembenézés
bizonyuljon értékesebbnek az öncsalásnál,
az álomvilágba menekülésnél.
Persze jó lenne egy olyan világ, ahol ezek a jobb
sorsra érdemes apró emberek a valóságos
világ valóságos értékei által
éreznék boldognak és reménytelinek
az életet.
A beszélgetést az iskola pszichológusának
írásos anyaga és szóbeli tájékoztatása,
a gyerekek írásai, valamint a foglalkozáson
elhangzottak magnófelvételének felhasználásával
Schüttler Tamás szerkesztette.