Átmeneti
tünetek
Természetes, ha egy kisdiák szorong
egy kicsit az iskolától. Az új, a szokatlan,
a kihívás, a nagy jelentõségû
történés a felnõttekbõl is
stresszt vált ki. Körülbelül hat hét
az alkalmazkodási idõ, amely szükséges
ahhoz, hogy otthonosan mozogjunk egy ismeretlen környezetben,
kialakítsunk új szokásokat, beilleszkedjünk
a közösségbe, ráhangolódjunk
az elvárásokra.
Ez alatt az átmeneti idõ alatt teljesen elfogadható,
ha egy kisgyerek valamilyen szorongásra utaló
tünetet mutat, éjszaka egyszer-egyszer bepisil,
újra szopni kezdi az ujját, nyugtalanabbá
válik, kevesebbet eszik, zaklatottabban alszik.
Ezek a tünetek a beilleszkedési idõ elteltével
elmúlnak, csupán azt jelzik, hogy a gyermek küzd
az új helyzettel. Amennyiben a tünet szokatlan,
vagy nem oldódik a hetek múlásával,
érdemes komolyan venni, szakemberhez fordulni, a késõbbi
ideges panaszok megelõzése miatt.
Sokat segít, ha a kisdiákot elfogadja környezete,
ha nem pusztán a teljesítményére,
hanem a közérzetére - a nehézségeire,
a szorongásaira - is figyelnek a szülõk.
Örömtelenül teljesítõk
és belülrõl vezéreltek
Manapság egyre több gyerek jó eredményeket
nyújt az iskolában, de nem szeret tanulni. Teljesítménycentrikus
korunk torz "eredménye", hogy a valódi
tudásvágy és motiváció átalakult
a siker utáni vággyá. Nem a matematikafeladat
megoldása, vagy egy szép vers átérzése
az öröm, hanem az ötös, a dicséret,
a pedagógus, a szülõ elismerése.
Sok családban csak a tanári visszajelzések
számítanak, nem a gyermek lelkesedése,
tanulásvágya, amely értéktelen,
ha nem hoz jó érdemjegyet. Az a szülõ,
aki csak az osztályzatokra, piros pontokra reagál,
és nem kíváncsi a történetekre,
arra, mit is tanul a gyermeke, mi a véleménye
róla, azt erõsíti, hogy csak az eredmény
a fontos, a hozzá vezetõ út pedig lényegtelen.
Így születnek az örömtelenül teljesítõk,
a tanulást szenvedésnek, nyûgnek megélõ
gyerekek. Rosszabbik esetben teljesen feladják a harcot
a jegyekért, a küzdést a jobb teljesítményért.
Szerencsésebbek a belülrõl vezérelt
diákok, akik megkedvelik a tanulás folyamatát,
szeretnek rájönni, megérteni, gyönyörködni
egy-egy összefüggésben, rácsodálkozni
a világ rejtelmeire. Ez múlhat személyes
képességeken, azonban kisiskoláskorban
elsõsorban a szülõ felel azért, melyik
utat választja gyermeke. Ha a szülõ nem beszélget,
magyaráz, ha nem kapcsolódik be a tanulási
folyamatba, nagyobb az esély arra, hogy gyermeke nem
fogja szeretni a tanulást.
Izgalmas dolog leülni egy kisdiák mellé,
és az õ szemén keresztül rácsodálkozni
a világra, megfejteni a feladatokat, megtalálni
a megoldásokat. A kisdiák megérzi, hogy
a szülõje élvezi-e ezeket az együttes
tudásszerzéseket, vagy csak kötelességbõl
foglalkozik csemetéjével.