Ahogy a gyerekek látják
Dr. Acsai Irén exkluzív
A Mikulással kezdõdik a tél
és a legszebb ünnepek. Szent Miklós legendája
mesévé, õ maga mesehõssé
változott. Így lett a valóságból
szimbólum. A szeretet, az adakozás és ajándékozás
örömének szimbóluma.
Mint minden szimbólum, ez is a
lélek õsi, archaikus mélységeibõl
táplálkozik. Jutalmazó - de ugyanakkor
(fõleg a Krampusz segítségével)
büntetõ szerepe is van, hiszen a gyerek jó
vagy rossz viselkedése szerint adja az ajándékot
vagy a virgácsot. Rendkívül alkalmas tehát
a szülõi szerep szimbolikus megjelenítésére.
Ezért fordulhat elõ, hogy fõleg a kisgyermekek
sokszor megijednek, vagy félhetnek is a Mikulástól.
Sok szülõ gondolhatja ezért, hogy fölösleges
a "Mikulás-mese", és túl korán
(és feleslegesen) "világosítja fel"
gyermekét. A csodák kora úgyis hamar véget
ér, nem kell siettetnünk valamiféle rosszul
értelmezett nevelési divat kedvéért.
A mese egyidõs az emberiséggel, és szerepe
az emberi fejlõdésben pótolhatatlan. A
mítosz, a legenda és a népmese ugyanis
az az irodalmi mûfaj, ami a gyerekek konkrét gondolkodásához
a legegyszerûbb és legérthetõbb módon
közvetíti a világ megismerését
és az emberi kapcsolatokban való eligazodás
lehetõségét.
A kisgyermek érzelmein keresztül igazodik el a számára
túl bonyolult világban. A mesehõsök
érthetõek: vagy jók, vagy rosszak. A mesékben
is találkoznak a gyerekek a félelemmel: a gonosz
boszorkánnyal, az óriással, a hétfejû
sárkánnyal, de épp ezért könnyû
választani a jót, és elutasítani
a rosszat. A jók elnyerik jutalmukat, a rosszak
még ha átmenetileg felül kerekednek is -
elnyerik méltó büntetésüket.
A gyermek ezen a szimbolikus úton azonosul a hõsökkel,
mert azok számára vonzó életcélokat
valósítanak meg.
A mese így tehát az a spirituális felfedezõ
út, ami úgy tárja fel az életet,
ahogy lelkünk látja vagy érzi, vagy érleli
magában. Ezért nem kell félnünk attól,
hogy gyermekünk átéli a félelmet,
szorongást, féltékenységet, haragot,
mert ezen az indirekt úton tanulja meg a világban
való eligazodást. A mesehõsök "bõrébe
bújva" õ maga is hõssé válik,
átéli a dicsõséget, legyõzi
a sárkányt, (saját félelmeit és
szorongásait), elnyeri a fele királyságot
és a legszebb királylány kezét.
A gyermeki fantáziákban minden megtörténhet,
mert itt minden kívánságuk, vágyuk
teljesül, és feledteti velük kicsinységüket,
védtelenségüket, gyengeségüket.
Ez a gyermeki "kettõs tudat", a mindenhatóság
érzése (az legyek ami akarok), a valódi
felnõtté válást, az életcélok
megfogalmazását teszi lehetõvé számára.
A mese soha sem hazudik: megmutatja a nehéz utat a sötét
erdõn keresztül, ami tele van szörnyekkel és
veszélyekkel, és csak valódi harc árán
(önmagunkkal való megküzdés árán)
tudunk gyõztesen megbirkózni vele. Csak akkor
érhetjük el céljainkat, teljesülhetnek
vágyaink, ha ezt a hosszú és nehéz
utat meg tudjuk tenni. De akkor igazi hõsökké
válunk, és ez az igazi jutalom, amit a gyermek
saját erõfeszítésének eredményeként
ismer meg, és válik "belülrõl
jóvá", mert a választás szabadságát
és a döntés jogát is megadja neki.
Így válik minden mese, a Mikulás mese is
a gyermeki fejlõdés pótolhatatlan nevelési
eszközévé.