Nekem úgysem sikerül
- Osztályfõnöki óra az önbizalomhiányról
és az önértékelési zavarról
-
Mentálhigiénés osztályfõnöki
óra sorozatunkban egy olyan óra részleteit
adjuk közre, amelyben az osztály a pszichopedagógus
segítségével egy súlyos tanulási
zavarokkal s ennek következtében önbizalomhiánnyal
és önértékelési zavarokkal
küzdõ 12 éves fiú problémáit
beszéli meg. Az óra arra ad példát,
hogy egy-egy gyerek egyéni problémáinak
megbeszélése milyen gazdag lehetõségeket
kínál a mentálhigiénés kultúra
fejlesztésére, konkrét pszichológiai
ismeretek közvetítésére.
Sz. Róbert 12 éves, a lakótelepi iskola
egyik ötödik osztályának tanulója.
Óvodás kora óta mutatkoznak problémák
személyiségének fejlõdésében.
Édesanyja elsõ terhességébõl
hét hónapra született bátyja néhány
órát élt, Robi is hét és
fél hónapra, 1800 grammos születési
súllyal jött a világra. Az általános
iskola elsõ osztályában súlyosbodtak
személyiségzavarai, amelyek tanulási nehézségekkel
párosultak. Több mint fél évnek kellett
eltelnie ahhoz, hogy az iskolában egyáltalán
megszólaljon. Nagyon nehezen tudta teljesíteni
az iskolai követelményeket. A nevelési tanácsadóban
fedezték fel diszlexiáját, továbbá
megállapították, hogy magatartásának
tünetei a pszichoorganikus szindrómába, az
úgynevezett POS-ba sorolhatók. Akkori tanítónõje
és a nevelési tanácsadó javaslatára
megismételtették Robival az elsõ osztályt.
Érdekes módon tanulmányi eredményei
a második tanév végére némileg
javultak. Második osztálytól kezdve azonban
állandósultak tanulási nehézségei,
diszlexiája miatt nagyon nagy erõfeszítést
követel tõle az olvasott szöveg megértése,
illetve a tanult ismeretek szóbeli reprodukálása.
Az iskolai korrepetálások, továbbá
édesanyja segítsége nyomán a minimális
követelményeket általában teljesíteni
tudta, de az iskolai lét, különösen a
számonkérésektõl való félelme
miatt, pszichésen erõsen megviseli. A tanulási
kudarcok következtében állandósultak
önértékelési zavarai. Ezzel magyarázható,
hogy noha a maga lehetõségeihez képest
elkészíti a házi feladatokat, megtanulja
a leckéket, mégis gyakorta jelenti az õt
tanító tanároknak, hogy nem készült
az órára. Robi teljesítményei meglehetõsen
gyengék, õ az osztálya legrosszabb tanulója.
A nevelési tanácsadó pszichológusa
által végzett vizsgálatok alapján
ugyanakkor nem tragikus kognitív képességfejlõdésének
elmaradása. A pszichológus szakvéleménye
szerint önbizalmának, önértékelésének
javításával érzékelhetõen
javulhatnának tanulmányi teljesítményei.
Ebben minden valószínûséggel segíthetne
az osztályközösség azon része,
amelynek tagjai ehhez a feladathoz kellõ érettséggel
és érzékenységgel rendelkeznek.
Robit jó néhány osztálytársa
szereti, tehát egyáltalán nincs peremhelyzetben,
sõt három társával kifejezetten
szoros baráti kapcsolatban van. Az óra célja
kettõs: segíteni kíván Robinak,
de az õ sorsának, problémáinak elemzésén
túl érzékeltetni szeretné a 11-12
éves gyerekekkel az önértékelési
zavarok, az önbizalomhiány teljesítményt
korlátozó hatását, az önbeteljesítõ
jóslat negatív következményeit.
- Pszichopedagógus: Ahogy
egy hete megállapodtunk, a mai alkalommal Sz. Robi problémáit
beszéljük meg. Most már gyakorlatunk van
abban, hogy úgy próbálunk meg egymásnak
- pontosabban ti egymásnak - segíteni, hogy elõtte
megismerkedünk annak a társunknak a gondjaival,
akivel, akirõl, akinek az érdekében beszélgetünk.
Robi is, mint szinte mindenki, akinek a problémáiról
eddig beszélgettünk, nagyon készséges
volt, amikor arra kértem, üljön le velem négyszemközt
beszélgetni. Azt hiszem, jól bevált az,
hogy ezt a beszélgetést magnóról
idézem fel a számotokra. Robi különösen
õszinte volt, amikor ketten ültünk egymással
szemben... Hallgassuk meg ezt a felvételt.
(Robi szemmel láthatóan
nyugtalan lesz, kipirul, a többiek kicsit élcelõdnek
vele, ilyen megjegyzések kísérik a pszichopedagógus
tanárnõ készülõdését:
Mi van Sz.-kém, sztár leszel, énekelni
fogsz? Rocksztár lettél Roberto? A pszichopedagógus
addig nem indítja el a felvételt, amíg
meg nem nyugodnak a kedélyek. Majd megszólal a
magnetofonon Sz. Róbert és Ila néni, a
pszichopedagógus beszélgetése.)
- Édesanyád azt mesélte
nekem, hogy elsõs korod óta félsz az iskolától,
pontosabban attól, hogy itt számot kell adnod
a tudásodról, nevezzük nevén, hogy
felelned kell. Igaz-e, Róbert?
- Robi: Hát többnyire
igaz.
- S meg tudnád fogalmazni,
hogy miért van ez így?
- Robi: (Hosszú ideig nem
válaszol)... Nem szeretek tanulni.
- És iskolába sem
szeretsz járni?
- Robi: Azt sem nagyon.
- Mi az, ami miatt nem szereted
az iskolát?
- Robi: A felelés miatt,
meg amiatt, hogy nem értek sok tantárgyat.
- Errõl már korábban
beszélgettünk egymással, s akkor példának
hoztad fel a matematikát, hogy abból a világon
semmit sem értesz. S emlékezz vissza, hogy amikor
a Kati nénihez jártál korrepetálásra,
utána a törtekbõl a nyolc feladatból
négyet egészen jól megoldottál.
Ezt a sikert minek tulajdonítottad akkor?
- Robi: Nem tudom, könnyûek
voltak a példák, meg sok olyan törtes példa
volt már.
- És a nyelvtandolgozat,
amire egy erõs hármast kaptál, ahogy itt
nézem, kis erõfeszítéssel még
négyes is lehetett volna, csak a hasonulásoknál
a mássalhangzók megkettõzését
elrontottad néha, az mivel magyarázható?
- Robi: Nem tudom.
- Robikám, ma úgy
látom nem akarsz velem beszélgetni. Halasszuk
el ezt a beszélgetést késõbbre?
- Robi: Jó lenne.
- Vagy tudod mit, beszéljünk
az osztályodról, az ötödik cérõl
s ne a tanulási gondjaidról. Milyen társaság
ez a ti osztályotok?
- Robi: Jó társaság,
sok barátom van, mondjuk igazán jó három.
A D. Feri, az M. Gábor és a T. Zsolt.
- Õk jó tanulók?
- Robi: Nem jó tanulók,
de jobb jegyeik vannak, mint nekem.
- Õk miért kapnak
jobb jegyeket, többet tudnak, többet tanulnak, vagy
más oka is van ennek?
- Robi: Á, nem tanulnak
többet, énszerintem a Kati néninél,
Ila néninél meg anyukámmal többet
tanulok, több ideig tanulok.
- Akkor tehát miért
van például négyese a D. Ferinek történelembõl,
hármas-négyese matekból?
- Robi: Ezt nem tudom... Talán
õk bátrabbak, a Feri, ha nem is tanul elõzõ
nap, az óra elõtt egy kicsit belenéz a
füzetébe, és ki bír menni hármasra
felelni magyarból.
- Szerinted ez jó vagy rossz
tulajdonság egy gyereknél?
- Robi: Szerintem jó tulajdonság,
mert könnyebben járja ki így az iskolát,
mint aki fél.
- Te híres vagy arról,
hogy óra elején bejelented, nem tanultad meg a
leckét. Ezt legutóbb a történelemtanárod,
Teri néni mesélte rólad, de mondják
más tanárok is, hogy sûrûn kéred,
ne feleltessenek, mert úgy érzed, nem készültél.
Hogy van ilyenkor, te tényleg nem tanultál rendesen
elõzõ nap, vagy ezzel véded ki az óra
elejei izgalmat, mondván, hogy inkább írjanak
be egy elégtelent, de akkor legalább biztos, hogy
nem hívnak ki felelni?
- Robi: (kicsit elcsukló
hangon) Van úgy, hogy tanulok, de amikor kezdõdik
az óra, akkor nem akarom, hogy kihívjanak felelni,
mert nagyon félek, hogy nem tudok semmit.
- Úgy érzed, nem
tudod az aznapra feladott anyagot, vagy csak a feleléstõl
félsz?
- Robi: Nem is mindig tudom, amit
meg kellett tanulni, meg van úgy, hogy a feleléstõl
félek.
- Említetted a barátaidat,
akiknek jobbak a jegyei. Hogyan látod, õk jobban
tudják az egyes tárgyakból a tananyagot?
Például T. Zsolt jobban tudja a történelmet,
a földrajzot vagy a matekot nálad?
- Robi: Jobban, Zsolti jobban,
pedig õ alig tanul valamit.
- Biztos vagy benne Robi, hogy
te mindenkinél rosszabbul tanulsz, hogy te mindenkinél
sikertelenebb vagy?
- Robi: Ezt nem tudom.
- Van-e olyan tantárgy vagy
bármilyen cselekvési terület, ahol azért
úgy érzed, te jobb vagy a többieknél?
- Robi: Nem tudom.
- A szüleiddel szoktál
errõl a problémáról beszélgetni?
- Robi: Néha anyu és
apu szokták mondani, hogy már jobban tudom a leckét,
meg Kati néni is szokta beírni az üzenõmbe,
hogy ezt vagy azt a tantárgyat jobban tanulom már.
- S Te is így látod
ezt, elhiszed nekik, amikor azt mondják: javítottál
a teljesítményeden?
- Robi: (Hosszú hallgatás)...
Néha igen.
- És miért csak néha?
Miért nem vagy kicsit biztosabb önmagadban?
- Robi: Nem tudom, én nem
bírok olyan jól tanulni, mint mások.
- S más dologban, fociban,
futásban, modellezésben is úgy érzed,
hogy gyengébb vagy?
- Robi: Hát ott se vagyok
olyan jó, de azért már volt futóverseny,
amit megnyertem.
- Én hallottam, hogy ügyes
hajómodellt csináltál a télen, és
ezt be is hoztad az iskolába a modellezõversenyre,
ahol harmadik lettél. Ezt, hogyan fogadtad, s mit szóltak
hozzá az osztálytársaid, a barátaid,
a szüleid?
- Robi: Hát... örültek
neki anyuék, anyu bevitte a gyárába, ahol
dolgozik, megmutatni az oklevelet.
- Te örültél-e?
Büszke voltál magadra?
- Robi: (Hosszú hallgatás)
... Talán igen.
- Miért csak talán,
hát harminc vagy negyven különbözõ
modell közül a tanárokból alakult szigorú
zsûri a te hadihajódat tartotta a harmadik legjobbnak,
egyébként egy nyolcadikos és egy hetedikes
gyerek elõzött meg. Miért nem voltál
akkor igazán büszke magadra?
- Robi: Hát büszke
voltam, de az iskolában mégis az számít,
hogy ki hogy felel, hányast kap a füzetére.
- S te ott mindig rossz jegyet
kapsz?
- Robi: Hát igen, másokhoz
képest rosszabbat.
- Általában anyuék
mit szólnak a jegyeidhez? Mit szólnak egy hármas
jegyhez és mit egy elégtelenhez?
- Robi: Nem bántanak, inkább
örülnek a hármasnak is, a karóért
nem vernek meg, inkább ideges lesz anyu, de nem ver meg,
nem bánt...
- Sokszor meg akartam tõled
kérdezni, mivel magyarázod azt, hogy gyengébbek
a tanulmányi eredményeid, mint az osztályod
átlaga?
- Robi: Mert nem bírok úgy
tanulni, mint a többiek.
- Ezt elsõs korod óta
így érzed?
- Robi: Igen.
- Nem arról van szó,
hogy te egy kicsit, vagy nem is kicsit, alul értékeled
magad? Nem az a baj, hogy te azért is tanulsz gyengébben,
mert elõre azt mondod magadnak: á, én ezt
úgysem tudom, én úgyis rosszul fogom megírni
a dolgozatot, én úgysem tudok jól felelni?
- Robi: Lehet, hogy így
van. Kati néni szokta ezt mondani nekem, amikor a matekfelzárkóztatóra
járok.
- Szerinted jól van az,
hogy te ilyen kis törpikének érzed magad,
ahelyett, hogy bíznál magadban, azt mondanád,
hogy igenis sikerülni fog, sikerülnie kell?
- Robi: Én csak a tanulásban
vagyok ilyen, másban nem.
- Miben vagy ügyes, sikeres?
- Robi: Hát a hajómodellezésben,
jól tudok anyuéknak segíteni a takarításban,
a fõzésben.
- Mi szeretnél lenni, ha
felnõsz, milyen Sz. Robit képzelsz el mondjuk
10 év múlva?
- Robi: Hajóépítõ
szeretnék lenni. Szerintem 10 év múlva
épp kitanultam ezt a szakmát, s akkor egy tengerparti
mûhelyben fogok gyakorolni.
- Hol, melyik tengerparton?
- Robi: Valahol az Adriai-tenger
partján.
- Voltál már valahol
tengerparton?
- Robi: Nem, de anyuék ígérik,
hogy egyszer elmegyünk.
- Igen ám, de a hajóépítõ
szakembernek nagyon sokat kell tanulnia, vizsgáznia.
Mi lesz hát akkor veled?
- Robi: Ezt nem tudom, lehet, hogy
akkor ez egy tervem marad csak, nem valósul meg.
*
- Pszichopedagógus: Hosszabban
beszélgettem ugyan Robival, de ennyit éreztem
az osztály elé vihetõnek. No, a beszélgetés
részlete és Sz. Robi ismeretében ki hogyan
látja, mi is valójában Robi problémája?
- Csilla: Talán az, hogy
fél az órákon, és amit tud, azt
sem meri elmondani.
- Karcsi: Nem olyan jó tanuló,
és ezért nem szeret iskolába járni.
- Pszichopedagógus: Te jó
tanulónak tartod magad?
- Karcsi: Hát nem, de én
szeretek iskolába járni, mert én nem félek
a feleléstõl, valahogy mindig kimagyarázom
magam. (Nagy nevetés)
- Marci: Robi szerintem nem bátor,
s ezért, ha meg is tanulja a leckét, akkor sem
felel jól, mert fél a tanároktól,
a feleléstõl.
- Gergõ: Azért nem
felel jól, mert izgul a felelésnél, és
nem jut eszébe, amit esetleg elõzõ nap
délután megtanult.
- Pszichopedagógus: Igen,
valóban így van: Robi elég sokat tanul,
s ezt nemcsak õ, hanem az édesanyja is mondja,
s mégsem tud jó jegyeket kapni, mert fél,
mert nem tudja elhitetni magával, hogy õ igenis
most gyõzni fog, és jól fog felelni. Valamiben
hiányt szenved Robi, vajon miben?
- Tímea: Szerintem kevés
a Robinak az önbizalma.
- Évi: Anyukám szokta
mondani, hogy ne mondogassam magamnak, hogy nem tudok megtanulni
valamit, mert akkor tényleg nem tudom megtanulni, hanem
inkább mondogassam magamnak, hogy megtanulom, tudom,
jó jegyet fogok kapni, s akkor tényleg megtanulom,
tényleg jó jegyet tudok kapni.
- Gábor: A sportolóknak
szokták az edzõk szuggerálni, hogy gyõzöl,
gyõzöl, s ezt elhiszik, és tényleg
könnyebben gyõznek. Ha meg sokat mondogatják
nekik: úgyis kikaptok, akkor meg sokszor tényleg
kikapnak.
- Pszichopedagógus: Van
egy közmondás, amelyet az utóbbi esettel
kapcsolatban lehet idézni, ki találja ki, mi az?
- Marci: Nem kell az ördögöt
a falra festeni.
- Pszichopedagógus: Mi a
mögöttes értelme ennek a közmondásnak,
s hogyan kapcsolódik a mi témánkhoz?
- Éva: Aki állandóan
arra gondol, hogy hibázik, az a végén tényleg
hibázik.
- Balázs: Jókedvûnek
kell lenni, bizakodónak, s akkor az ember jobb kedvû
és jobban tud felelni, dolgozni. Szóval nem a
rossz oldalát kell nézni mindennek, hanem a jót.
- Pszichopedagógus: Azt
hiszem, Éva és Balázs jól fogták
meg a közmondás lényegét. Ha bízunk
önmagunkban, ha optimistán ítéljük
meg önmagunkat, akkor jobban meg tudjuk oldani még
a nehéz feladatokat is. Ha viszont sokat beszélünk
arról, hogy valami nem sikerül, akkor egyszer csak
tényleg beteljesedik a jóslat. Mit gondoltok,
mi lehet az oka annak, hogy Robinak nincs kellõ önbizalma?
- Tímea: Sokszor érte
kudarc, sokszor kapott rossz jegyet.
- Andrea: Nem dicsérték
meg, ha jól tudott valamit, de megszidták, ha
rossz jegyet kapott.
- Barbara: Nem szeretik a tanárok,
pedig jó gyerek. Én szoktam néha vele beszélni,
s jó srácnak tartom, igaz, hogy keveset lehet
vele beszélgetni, de egyszer mondta, hogy anyukája
segít neki a leckeírásban.
- Osztályfõnök:
Ezek, a minket tanárokat elmarasztaló vádak
csak nagyon kis részben igazak ám, mivel mi sokra
értékeljük azt, hogy Róbert igyekszik
megtanulni az otthonra feladott leckéket. Sajnos, amikor
a tanár értékeli egy-egy tanuló
eredményeit, akkor kénytelen figyelembe venni
az elért teljesítményt. Ebben Robi hát,
hogy úgy mondjam, nem jeleskedik. Ennek ellenére
én sokra becsüllek Robi, s bízom abban, hogy
magadra találsz.
- Pszichopedagógus: Mi az,
amiben ti jónak tartjátok Robit?
- Balázs: Nagyon szép
hajómodelleket tud csinálni, jól tud fõzni,
például kiránduláson õ segített
a legtöbbet Feri bácsinak meg Teri néninek.
- Gábor: Nekem már
a barátom a Roberto, szerintem jól tud futni,
sokunkat megelõz tornaórán.
- Zsolt: Ad a kajájából,
jó haver. Tényleg csak az a baja, hogy fél
a dogaírástól meg a feleléstõl.
Bár attól én is félek, csak nem
annyira, mint õ.
- Vince: Barkácsolásban
is jó, fociban közepes, de inkább jó,
haverságban meg nagyon jó.
- Pszichopedagógus: Beszélgettetek-e
már Robival a tanulási problémáiról,
az önbizalomhiányáról? Egyáltalán
szoktatok-e egymás személyiségének,
jellemének problémáiról beszélgetni
egymás közt?
- Éva: Nem, mert ez olyan
stréberes dolog.
- Pszichopedagógus: Nem
vagyok benne biztos, hogy jól értitek, amit kérdeztem.
Én arra gondoltam, hogy beszéltetek-e már
Robival arról, hogy miért is fél. miért
nem bízik önmagában?
- Tímea: Csak a lányok
egymásról, mert a fiúkat egy-két
kivételtõl eltekintve nem érdekli az iskola.
- Pszichopedagógus: Úgy
gondoljátok, hogy Robi esetében csak és
elsõsorban a tanulásról van szó?
- Éva: Igen.
- Andrea: Szerintem nem, mert a
Robi mástól is fél, nem csak a tanulástól.
- Dorottya: Az a baj, hogy aki
jól tud felelni egyszer, akit szeretnek, azt mindig megdicsérik,
aki pedig egypárszor rosszabb tanuló, azt meg
mindig szidják.
- Osztályfõnök:
Csak azt tudnám, hogy mi itt az iskolában mikor
szidtuk meg Robit, de mondhatnám J. Ferit vagy B. Andrást,
akik minimum olyan halványak, mint Robi. Az igaz, hogy
egy olyan képességû gyereket, mint te, Dorottya,
egy olyan magyardolgozatért, mint amit legutóbb
produkáltál, nem dicsértek meg, sõt
leteremtettelek, de én Sz. Róbertet soha az életben
nem szidtam. Sõt én örülök a legjobban,
amikor Robi egy kicsit felmutat magából. (Robi
arca szinte lángol.)
- Tímea: Az úgy van,
hogy aki jó tanuló és értelmes,
az rendszerint nem barátkozik olyannal, aki nagyon rossz
tanuló, a rossz tanulók a rossz tanulókkal
barátkoznak, õk meg nem foglalkoznak ilyesmivel.
Illetve a jó tanulók esetleg azzal tudnak segíteni,
hogy odaadják a füzetüket, és a rosszak
lemásolják a feladatot.
- Osztályfõnök:
Na mondhatom, gyönyörûek vagytok, ez aztán
komoly pedagógiai segítség.
- Pszichopedagógus: Most
tekintsünk el egy kicsit Robi esetétõl, s
beszéljünk egy kicsit általánosabban
a problémáról. 11 évesek vagytok,
tehát lehet már komolyabban beszélni egymás
között bizonyos lelki adottságok miatti problémákról.
Nagyon sok olyan ember van, aki a sikertelenség ördögét
festi fel elõre a falra, és ettõl lesz
tényleg sikertelen. Aki attól nem teljesít
jól, hogy lebecsüli önmagát, leértékeli
a képességeit. Létezik ennek épp
az ellentéte, aki pedig másik irányban
értékeli önmagát hibásan, többet
hisz magáról.
...Kuncogás az osztályban,
a gyerekek bizonyos neveket említenek (Timea, ... Hajni,
... Vince)
- Pszichopedagógus: Most
ne személyeskedjünk. Említettem, hogy általában
beszélgetünk, nem konkréten. Tehát
mindkét irányú tévedés, önmagunk
alul- vagy túlbecsülése problémát
jelent. Mit gondoltok, az adott ember számára
melyik a nagyobb gond, ha alulbecsüli önmagát,
vagy ha többet hisz magáról, mint amilyen
valójában?
- Andrea: Ha azt hiszi, hogy rosszabb,
ha úgy érzi, hogy kevesebbet tud.
- Gábor: Szerintem meg épp
fordítva, mert aki nagyon beképzelt, azt az osztálytársai
nem szeretik, aki viszont nem tudja, hogy jobb is lehetne, azt
ettõl még szerethetik.
- Éva: Aki mindig fél,
hogy õ rossz lesz, hibát követ el, az szomorúbb
ember lesz. Persze a beképzelt majom se jó, mert
azt strébernek tartja mindenki.
- Pszichopedagógus: Valóban,
akinek nincs elég önbizalma, az bizony szomorú
ember lesz, az nem fogja tudni kihasználni a tehetségét,
az nem fog bátran nekivágni új feladatok
megoldásának, nem mer vállalkozni. Mit
gondoltok, miért válnak egyes emberek, gyerekek,
felnõttek egyaránt ilyenné?
- Éva: Mert a tanárok
megutáltatták velük az iskolát, egyszer-egyszer
nem tanultak, aztán rájuk ragadt, hogy ah, fiam,
már megint nem tanultál semmit.
- Tímea: Rossz családi
körülményeik is lehetnek, az is rossz egy gyereknek.
- Barbara: Nem dicsérték
meg õket semmiért, még akkor sem, ha jól
viselkedtek, ha jól tanultak.
- Marci: Ha valaki eleinte nem
jól tanul, s folyton megszidják otthon vagy az
iskolában, az már azért sem szeret tanulni,
mert úgysem kap jó jegyet, nem írnak be
dicséretet.
- Pszichopedagógus: Nagyon
jól, szinte egy pszichológus vagy egy pedagógus
szakszerûségével szedtétek össze
az önbizalomhiány okait. Talán V. Marci látja
a legszakszerûbben a problémát. Ahhoz, hogy
az ember jól tudja végezni a dolgát, jól
tanuljon, barkácsoljon, sportoljon vagy dolgozzon, szüksége
van sikerre, pozitív értékelésre.
Ha sorozatosan kudarcokat él át, akkor szinte
biztos, hogy egy idõ után azt hiszi magáról,
hogy õ buta, ügyetlen, s emiatt minden feladattól
meg fog ijedni. Nagyon sok felnõtt egészen kicsiny
gyerekkorban válik önmagát rosszul, leginkább
alul értékelõ emberré, mivel az
elsõ próbálkozásaiban ügyetlenebb.
Különösen így van ez az iskola kezdésekor.
Nálunk általában hatéves korban
kezdenek iskolába járni a gyerekek, de vannak
köztük olyanok, akik erre az életkorra még
nem érik el azt a fejlettségi szintet, ami a sikeres
iskolai munkához, a sikeres tanuláshoz szükséges.
S ha ezt nem veszik észre az erre illetékes, erre
hivatott szakemberek, akkor bekerülnek olyan gyerekek is
az iskolába, akiknek jobb lenne, ha egy évet még
fejlõdnének. Ezek a gyerekek, miután sok
kudarc éri õket, bizony könnyen válnak
önmagukban nem bízó, saját képességeiket
nagyon is alulértékelõ személyiségekké.
Gyakran a szülõk és bizony mi, tanárok
is ludasak vagyunk ennek a nagyon kínzó állapotnak
a kialakulásában. Sokszor tapasztalni, hogy egy-egy
gyerek apukája, anyukája azt szeretné,
ha a csemete gyorsan tanulná meg az írást,
olvasást, a versikét, s ha ez nem megy nagyon
könnyen, azt mondja a gyerekére, hogy buta vagy
fiam. (Nagy nevetés az osztályban...) S ha sokat
mondják, a gyerek egy ponton tényleg úgy
érzi, hogy õ butább, mint a többiek,
õ képtelen megtanulni a leckéket, vagyis
csökkent értékû. Sajnos néha
a tanárok is beleeshetnek ebbe a hibába. Mindezt
azért mondtam el, hogy érzékeltessem a
számotokra, milyen fontos a képességeink
fejlõdése szempontjából, hogyan
értékeljük a másikat, egymást.
- Dorottya: S ha valaki, mondjuk
egy gyerek ilyen, mert a szülei ezt nem tudták,
akkor annak hogyan lehet segíteni?
- Pszichopedagógus: Azt
hiszem, ez a legfontosabb kérdés, ezen kellene
mindannyiunknak gondolkodni. Kinek milyen ötlete van?
- Éva: Ezt inkább
a tanároknak kellene tudniuk, õnekik kéne
segíteni.
- Pszichopedagógus: Szerintem
ti egymásnak is sokat tudtok segíteni, például
azzal, hogy azt a társatokat, adott esetben Robit, akinek
ilyen önértékelési problémái
vannak, ti magatok dicséritek meg, ha tényleg
jól csinál valamit, együtt örültök
vele valamilyen sikerének. Észrevétlenül
belecsempésztek a vele való beszélgetésbe
néhány bátorító szót,
néhány olyan értékelõ megjegyzést,
amely az ügyességére, a teljesítménye
javulására vonatkozik. Ilyen kicsi, apró
dolgokon is rengeteg, sokszor egy ember életének
a sikeressége vagy sikertelensége múlik...