Elmondatlan szenvedés:
szociális szorongásos zavar gyerekeknél
A Psychiatric Times írása nyomán
A
gyermekkori szociális szorongásos zavar iránti
érdeklõdés viszonylag új keletû.
A zavar diagnosztikai kritériumai a felnõttekéhez
hasonlók: az ilyen gyerekek félnek olyan társas,
vagy teljesítményhelyzetekben, melyek zavarba
ejtõk lehetnek. Ha ilyen helyzetbe kerülnek, szélsõségesen
szoronganak, és elõfordulhat, hogy sírva
fakadnak, dührohamot kapnak, vagy meghátrálnak.
Viszont a felnõttekkel ellentétben a gyerekek
a félelmüket nem érzik túlzottnak
vagy ésszerûtlennek. A szorongás mértékének
függvényében gyakori a teljesítmény
jelentõs visszaesése.
E
zavarok elõfordulási gyakoriságát
4 százalék körülire becsülik, és
hasonló valószínûséggel jelenik
meg fiúknál és lányoknál.
Egyre több bizonyíték szól a korai
gátolt temperamentum és a szociális szorongásos
zavar közti kapcsolat mellett. Azoknál a kisgyerekeknél,
akik visszahúzódnak ismeretlen helyzetben, vagy
disstresszel reagálnak rá, valószínûbben
fejlõdik ki szociális szorongásos zavar,
mint azoknál, akik közeledõnek, társaságkedvelõnek
mutatkoznak ilyen helyzetben.
Nemrégiben
egy vizsgálatban azt találták, hogy ezek
a gyerekek a leginkább nyilvános szereplések,
illetve rutinszerû társas interakciók során
mutatnak félelmet. A vizsgált gyerekek több,
mint fele említette az osztály elõtti hangos
olvasást, táblára írást,
sport- vagy zenei fellépést, társalgáshoz
való csatlakozást, felnõttekkel való
beszélgetést, és beszélgetés
kezdeményezését.
Egy
10 éves kisfiú minden focimeccse elõtt
hányt. Aggódott a játék alatti teljesítménye
miatt, rettegett, hogy elveszti a labdát, vagy mellélõ,
és társai kinevetik. Bár jó játékos
volt, rettegett a fociszezontól, és minden edzést
és játékot szorongva kínlódott
végig. Következõ évben abba akarta
hagyni a játékot. Anyja kivizsgáltatta
a hányást, de az orvosi vizsgálat eredménye
negatív volt.
Egy
8 éves kislány különösen szorongott
iskolai teljesítménye miatt. Bár jó
képességû diák volt, nap mint nap
azon aggódott, hogy hibázik, vagy rosszul sikerül
egy dolgozata. Képtelen volt az osztályban a kérdésekre
válaszolni, mert attól félt, rossz választ
ad. A dolgozatokban rendszerint rosszul teljesített,
mert, mint mondta, ?kiürült az agya?, azaz ideges
volt, bizonytalan, és képtelen volt felidézni
az anyagot. Komoly gondjai voltak az elalvással, mert
a következõ napok, hetek iskolai feladatai aggodalommal
töltötték el. Minden nap rettegve ment iskolába.
Egy
11 éves lány iskolai teljesítménye
és a társaival való interakciók
miatt szorongott. Rettegett, hogy tanárai és társai
?butának? találják, noha átlagos
diák volt. Aggódott, mit mondjon társainak,
és inkább nem lépett velük kapcsolatba.
Azon ritka alkalmakkor, mikor egy másik gyerek kereste
vele a kapcsolatot, a szorongás annyira elöntötte,
hogy képtelen volt fenntartani a társalgást.
Gyakran fájt a feje az iskolában, és sok
idõt töltött az orvosi szobában. Amikor
napi rendszerességûvé vált a fejfájás,
szülei neurológiai kivizsgálást kezdeményeztek,
mely negatív eredményt hozott.
Ezek
az estek bemutatják a szociális szorongásos
zavaros gyerekek szenvedéseit. Néhányuk
számára minden iskolai nap olyan szorongással
telített, amilyet mások csak az elsõ iskolai
napon élnek át. Általában kevés
barátjuk van, társaik maguknak valónak
észlelhetik õket. Ám ezek a gyerekek valójában
magányosak. Mivel a rutinszerû társas interakciók
nehezek számukra, nem fejlõdnek ki a megfelelõ
társas készségeik.
A
társas interakciótól való félelem
ördögi kört eredményez: a megaláztatások
és nevetségessé válás lehetõségétõl
való félelem növeli a gyermek szorongását,
és további visszahúzódáshoz
vezet, - néhány gyerek iskolába sem akar
menni e szorongás miatt. Mások félbehagyják
a sportolást, a zenekari szereplést, táncot
és más társas tevékenységeket,
bármit, ahol fennáll a negatív értékelés
veszélye.
Mivel
a szociális szorongásos zavartól szenvedõ
gyerekek rendszerint csendesek az iskolában, és
nem mutatnak viselkedéses problémákat,
a tanárok gyakran nem ismerik fel e rendellenességet.
Inkább félénknek és szolgálatkésznek
tekintik õket. Ez eléggé szerencsétlen
dolog, mert a tanár sokszor a vonatkozási forrása
annak, hogy egy gyerek pszichiátriai értékelést
igényelne.
Testi
panaszok gyakran jelentkeznek e gyerekeknél: rendszeresen
beszámolnak fej- és hasfájásról.
Ilyenkor általában a családorvoshoz kerülnek
vizsgálatra, esetleg beutalják õket alapos
neurológiai vagy gyomor-bél kivizsgálásra.
Mivel a legtöbb ilyen gyerek nem szívesen számol
be szorongásairól önként, a megfelelõ
diagnózis jobbára elmarad.
Gyakran
a szociális szorongásos zavartól szenvedõ
gyerekek szülei sem ismerik fel a tüneteket. Néhányan
azzal magyarázzák a tüneteket, hogy gyermekük
mindig félénk volt, míg mások olyannak
tekintik az állapotot, melyet majd kinõ a gyermek.
Tovább
bonyolítja a helyzetet, hogy a szorongásos zavaroknak
lehet családi elõtörténetük,
és egy ilyen gyerek szülõje szenvedhet ugyanettõl
a zavartól. Elõfordulhat, hogy a szülõ
megkísérli, elrejteni a gyereket a szociális
intézmények elõl, ami megerõsíti
õt a társas interakcióktól való
félelmében. Néha azonban a szülõ
éppen azért viszi kezelésre gyerekét,
mert emlékszik saját gyerekkorának fájdalmaira.
Az
felismerés és kezelés kritikus fontosságú
e gyerekek életminõségének javítása
szempontjából. A szorongásos zavarok gyakran
a depressziót elõzik meg a gyerekeknél.
Ugyanakkor a szociális szorongásos zavarral együtt
is járhatnak más problémák, például
egyéb szorongásos zavarok és major depresszió.
A zavar krónikus lefolyású. Serdülõkorban
e gyerekeket függõségi problémák
veszélyeztetik. Ráadásul folytonosság
mutatkozik a gyerek- és felnõttkori szociális
szorongásos zavar közt.
A
pszichoterápiát tekintve elég sok érv
szól a kognitív-viselkedéses terápia
mellet. A gyerek itt az észleletekre (azaz az én-állapotokra)
koncentrál, és olyan viselkedéses feladatokban
vesz részt, mint például szereplés
vagy szerepjáték. E terápiát alkalmazzák
mind egyéni, mind csoportos formában. A család
bevonása egy további fontos kezelési elem.
A
gyógyszeres kezelést még nem tanulmányozták
megfelelõen a gyermekkori szociális szorongásos
zavar esetében, de néhány esettanulmányból
az derül ki, hogy szelektív szerotonin visszavétel
gátlók (SSRI) alkalmazása indokolt lehet.
A
legfontosabb, hogy minél többen legyenek tudatában
a gyermekkori szociális szorongásos zavar létének
és tüneteinek, hogy lehetõvé váljon
a probléma mielõbbi azonosítása
és kezelése, a gyerekek életének
javítása érdekében.