Szorgalom szorongása!

Az apró
termetû, eszes Matyi már az óvodában
kitûnt kimagasló képességeivel. Otthon
ridegebb, szigorúbb környezet vette körül,
gondterhelt és túlhajszolt anyukájával,
késõ este fáradtan hazatérõ
apukájával élt.
Matyi nagyon várta az iskolát, már unalmasak
voltak számára az óvodai foglalkozások,
játékok, no meg kishúga még nagyobb
tiszteletét is szerette volna kivívni. Szülei
elismerésére is nagyon vágyott. Dicséretbõl
azonban kevés jutott neki, az is mindig kritikába
csomagolva: "Na látod, máskor is így
kellene csinálnod!", mondta édesanyja, ha
valamit ügyesen megoldott.
Az iskola sikerekkel indult. Matyinak már az elsõ
héten sok piros pontja gyûlt össze. Nagyon
igyekezett sikert sikerre halmozni, mosolyt csalni anyuka arcára,
fejsimogatást kapni a sokat dolgozó apukától.
Egy hónap múltán a tanítónõ
jelezte édesanyjának, hogy beszélni szeretne
vele. Megkérdezte, miért szorong Matyi ennyire.
Anyukája csodálkozva nézett, amikor a tanítónõ
elmesélte: többször elõfordult, hogy
Matyi bepisilt az órán. Úgy tett, mintha
mi sem történt volna, foltos, nedves nadrágját
ügyetlenül takargatta. Mire hazaért, már
száradóban volt a folt, csak a piros pontok özönérõl
beszélt.
Klári már az óvodában bizonytalan
volt. Amikor megoldott egy feladatot, ránézett
a szomszédjára, s ha neki más volt az eredménye,
átjavította a sajátját. Természetesen
gyakrabban a rosszra. Sohasem tudta elképzelni, hogy
rájöhet egy nehezebb feladatra, hiszen otthon nem
õt, hanem a testvérét kiáltották
ki okosnak és sikeresnek.
Az elsõ napokban pityeregve búcsúzott anyukájától,
nehezen nyugodott meg, türelmetlenül várta,
hogy érte jöjjenek. Inkább nem jelentkezett,
akkor sem, ha tudta a választ, félt, hogy nem
mond jót.
Nagy lelki teher lett számára a teljesítés,
a félelem a kudarctól, saját önbizalomhiánya.
Igyekezett megfelelni, csendben lenni, elfogadni a kínált
szabályokat, leplezni félelmét.
Amikor otthon kérdezték, próbált
mondani valamit reszketõ gyomráról, de
viccel elütötték, reggeli sírdogálásait
is finom iróniával, bár kedvesen kezelték
a nagyok. Egyik reggel arra ébredt, hogy vizes alatta
a lepedõ. Sok-sok éve nem fordult elõ,
hogy bepisilt, nagy volt a szégyen, bár anyukája
megértõnek mutatkozott. Ahogy nõtt a kislány
szorongása, úgy vált gyakoribbá
az éjszakai bevizelés.
Ádámot szülei, környezete nyugodt gyereknek
ismerte. Mindenkit meglepett, amikor az elsõ fogadóórán
a tanítónõ izgága, egyhelyben maradni
ritkán képes, figyelni alig tudó kisfiúként
jellemezte.
Édesanyja csak annyit vett észre, otthon nagyon
fáradt a gyerek, korán elalszik, reggel nehezen
ébred, zaklatottan indul iskolába.
Ádámtól mindenki sokat várt. Magasan
képzett szülei egy szem gyermeke lévén,
árgus szemmel figyelték teljesítménye
alakulását. Nem járt napközibe, délutánonként
édesanyja felügyelte, hogy tökéletesre
sikerüljenek a házi feladatok.
Maga is szorongott, rendben fog-e menni minden, olyan képességûnek
mutatkozik-e kisfia, amilyent elvárnak tõle a
családban. Félelmei Ádámra is ráragadtak,
görcsössé, kínossá váltak
az iskolai órák, a teste lázadt, a figyelme
kalandozott, hogy szabaduljon a lelki tehertõl.