Visszaköszönõ diákévek
Természetes,
hogy az anyukák és apukák érzékenyen
reagálnak az iskola, a pedagógus visszajelzéseire,
hiszen általa a társadalom is véleményt
mond az idáig elfogultan szemlélt gyermekükrõl.
Bizonyára minden szülõ segíteni szeretné
gyermekét, de nem ritkán a jó szándékú
támogatások többet ártanak, mint használnak.
Újabb leküzdendõ akadályt jelentenek
a kisdiáknak, ahelyett, hogy támaszt nyújtanának.
Bármennyire
is igyekszik egy szülõ kedvet teremteni az iskolakezdéshez,
színes tolltartóval, vonzó hátizsákkal,
izgalmas felszereléssel, nem sokat ér, ha nap
mint nap fenyegetésként hangzik az iskola egy-egy
fegyelmezésnek szánt mondatban. A legszelídebbtõl:
"Ilyet iskolás gyerek már nem tesz!",
a keményebben át: "Majd megtanulod a rendet
az iskolában!", egészen a durvábbakig,
mind azt az üzenetet nyomatékosítja a diákpalántának,
hogy az iskola félelmetes dolog. A nem tudatos üzenetek
mindig erõteljesebben hatnak, mint a szülõi
példabeszédek.
A gyermek iskolakezdésével elõtérbe
kerülnek a szülõ saját iskoláséveinek
élményei. Aki szorongott, rossz benyomásokat
gyûjtött, félt a számonkéréstõl,
kudarcosnak bizonyult a teljesítések során,
akaratlanul is átadja gyermekének ezeket a gyakran
feldolgozatlan érzéseket.
A kisdiák megpróbálhat eligazodni az iskolai
élet világában, több-kevesebb sikerrel.
Melyiknek higgyen, a szépnek és jónak,
amiket anyuka tudatosan mesél az elsõ osztályról,
avagy a rejtett félelmeknek, rossz érzéseknek,
amelyeket arcjátéka, elejtett szavai sugallnak?