Elváltak gyermekei az iskolában!
Nem
csak a szülõt, hanem a pedagógusokat is érdeklõ
kérdés, hogy a válás és az
egyszülõs nevelés milyen hatással
van a gyermek iskolai teljesítményére.
A válást követõ átmeneti élethelyzetben
igen nagy valószínûséggel számíthatunk
koncentrációs nehézségekre és
általános teljesítményromlásra.
A pedagógus az a szakember, aki elsõként
észlelheti, hogy gyermek családjában komolyabb
konfliktusok támadtak.
Erre
utaló jelek lehetnek:
Ha
a korábban jól tanuló gyermek teljesítménye
látszólag megmagyarázhatatlanul romlani
kezd
Ha viselkedése, hangulata tartósan megváltozik,
feszült, fegyelmezetlen vagy társaitól elkülönül.
Megváltozhat a gyermeknek a tanárhoz való
viszonyulása is, túlzottan ragaszkodóvá
válhat, keresi a társaságát, vagy
ellenkezõleg, szemtelen, és kihívó
lehet a magatartása
Ha
a pedagógus a váláshoz elõítélet
nélkül tud közeledni, akkor sokat segíthet
a gyermeknek, sõt a gyereken keresztül a szülõknek
is. Az elfogadó, együtt érzõ meghallgatás
a segítségnyújtás elemi eszköze.
A
tanárok azonban gyakran nem is tudnak arról, hogy
tanítványuk szülei elváltak vagy válófélben
vannak, vagy ha tudnak is, keveset tudnak annak körülményeirõl.
Általában nem szokás a személyes
ügyeket feltárni a pedagógus elõtt.
A
személyes tapasztalatok /pl. ha pedagógus maga
is elvált/ azt is jelentõs mértékben
meghatározták, hogy miként vélekednek
a válásnak a gyermekre gyakorolt hatásairól,
és ezek a tapasztalatok befolyásolják azt
is, hogy mennyire szívesen foglalkoznak az elvált
szülõk gyermekeinek problémáival.
Az
iskola fontos szerepet játszhat abban, hogy segíteni
tudjunk a gyerekeknek a válási folyamat megértésében,
és foglalkozni tudjunk az ezzel kapcsolatos érzésekkel.
Mégis sok tanár számára kényelmetlen
ez a téma, és számos iskolában úgy
gondolják, hogy errõl beszélni nem helyes
az osztályteremben. Minden tanárnak és
minden iskolának magának kell eldöntenie,
hogy akar-e segíteni a gyerekeknek a válással
való megbirkózásában, és
ha igen, milyen módon. írja Eric
Rofes a The Kids Book of Divorce elõszavában.
A
társadalmi elõítéletek mindenfajta
deviancia fennmaradásához és valószínûleg
a deviáns karrier kialakulásához is hozzájárulhatnak