Érzelmi kapcsolatok alakulása!
A
gyermekek számára nagy érzelmi megterhelést
jelent maga a szülõk közti házassági
konfliktus, az egyik szülõ részleges vagy
teljes elvesztése, majd az esetleges lakóhelyváltozás
folytán a korábbi érzelmi kapcsolatok elvesztése
(óvoda-iskolaváltozás), és az új
környezethez történõ alkalmazkodás
kényszere. Már a per idõszakában
egyik vagy mindkét szülõ sokszor új
élettársi kapcsolatba lép, és az
új partner révén a gyermek új testvéreket
is nyerhet, részben az élettárs által
az új együttélésbe hozott gyermekei,
részben a szülõ új kapcsolatából
született féltestvérek révén.
Verekedések,
veszekedések a házastársak között
Figyelembe
véve a napirenden levõ veszekedéseket,
és igen sok családban a rendszeres verekedéseket
a két nem egyenlõ részvételével
a házassági krízis elmélyülése
idõszakától, úgy látszik,
hogy a házastársak a partneri viszony megromlásában
saját szerepüket alig elemzik, annak minden okát
a másik félre hárítják, az
együttélés harmonikus idõszakát
is átértékelik utólag, minek következtében
a kapcsolat gyûlölködéssé fajul.
A verekedések nem mutatnak összefüggést
sem az agresszivitással, mint személyiségvonással,
sem az iskolai végzettséggel. Úgy látszik,
hogy a frusztrációk mennyisége az elviselhetetlenségig
fokozódik, és ez a partnerek közötti
kölcsönös és kíméletlen
feszültség levezetésében nyilvánul
meg, jóllehet egyéb szociális kapcsolataikban,
életvezetésük egészében általában
jól alkalmazkodó személyek.
A
szülõi rivalizáció leggyakoribb módjai
1.
A rivalizáció e perek során a szülõi
magatartásból soha nem hiányzik. A gyermek
érdekeit, lelki egyensúlyát védeni
kívánó szülõknél is
megfigyelhetõ a korábbihoz mérten fokozódó
engedékenység, türelem, a változatos
programszervezés, nagyobb idõráfordítás.
Ezek az esetek a rivalizáció viszonylagosan pozitív
eszközökkel történõ megvalósításához
tartoznak.
2.
Korrumpálás anyagi eszközökkel az egyik
vagy mindkét szülõ oldaláról,
ami állandó ajándékozáshoz
vezet.
3.
A szülõ a gyermeket viselkedésében
nem korlátozza, nem tilt, nem büntet, ettõl
remélve a gyermek fokozottabb kötõdését.
4.
Csábítás a gyermek vágyainak megfelelõ
abszurd ígéretekkel (például kap
majd lovat a lakótelepi lakásba, felhõkarcolót
stb.).
5.
Amit az egyik szülõ követel, tilt, azt a magatartásformát
a másik fél engedi, serkenti.
6.
Az erõszakosabb szülõ a másikat kiszorítja
a gyermekkel történõ foglalkozásból,
megszünteti az érintkezés lehetõségét
is, például utazásokat, kétnapos
programokat szervez, ürügyekkel kihívja a gyermeket
a másik fél szobájából stb.
Kedvezõtlenebb esetben a gyermeket a másik szülõvel
való minden kontaktus miatt határozottan bünteti,
például nem ehet a másik szülõ
vacsorájából, nem beszélhet vele,
nem mehet vele a játszótérre, nem fogadhatja
el ajándékát stb., és emellett minden,
a másik szülõvel szembeni negatív
megnyilvánulást jutalmaz. A gyermek helyzete akkor
válik végképp tarthatatlanná, ha
mindkét fél alkalmazza ugyanezeket a módszereket,
és a gyermek bármely reakciójával
is kiváltja valamelyik szülõ haragját,
sértettségét.
7.
Az öndicséret, a saját kiválóság
állandó hangoztatása, aminek révén
szokványos és triviális tevékenységek
is irreálisan felértékelõdhetnek
a gyermek szemében (például vacsorát
adott stb.).
8.
Bûntudatkeltés érzelmi zsarolással
(például "sírok, mert elmész
apáddal, és én egyedül leszek egész
nap", "meghalok, öngyilkos leszek, ha elhagysz").
9.
Fenyegetés a másik fél választása
esetében (például veréssel vagy
érzelmi zsarolással: "úgy elmegyek,
hogy sose látsz többet").
10.
Befolyásolás direkt, közvetlen módszerekkel
a másik szülõ ellen.
11.
A per során már különélõ
szülõ gyermekkel való kapcsolattartásának
akadályozása különféle módszerekkel
(hivatkozás a gyermek nem létezõ betegségére,
távollétére, a gyermekek kölcsönös
"elrablása és visszarablása"
óvodából, iskolából, játszótérrõl).
Néha a két szülõ rokoni és
baráti köre ütközik meg, elõfordul,
hogy testõröket fogadnak a szülõk a
gyermek mellé.