A gyermek és a szülõ!
A
gyermekek legáltalánosabb reakciói, valamint
a válást követõ esetleges iskolai
teljesítményzavarok ideiglenes jellegûek,
és csökkenthetõk, ill. gyorsabban megszüntethetõk
a szülõk támogató, odaforduló
magatartásával. A gyermek biztonságának
legfõbb forrása a magabiztos szülõ.
Sajnos azonban éppen a gyermek számára
legnehezebb idõszakban, amikor fokozott szülõi
támogatást, törõdést igényelne,
a gyermekkel maradó szülõ rendszerint
az anya maga is olyan érzelmi állapotban
van /gyász, harag, depresszió/, amely sokszor
komolyan megnehezíti, hogy szülõi feladatait
a korábbi színvonalon teljesítse.
Minél
kevesebb energiát szán a szülõ a házastársi
hadviselésre, annál több idõ marad
arra, hogy megteremtse a gyermek számára a biztonságot
nyújtó környezetet.
Bebizonyítható,
hogy minél több idõt tölt a gyermek
a családtól távol élõ szülõvel,
annál jobb a váláshoz való alkalmazkodása.
Különösen ügyelni kell a kapcsolattartás
megbízhatóságára, rendszerességére.
Jó, ha a válással minél kevesebb
dolog változik a gyermek életében: az iskola,
a lakhely, a kortársi kapcsolatok radikális átrendezõdése
külön terhet ró a gyermekre. A különválás
idején és az azt követõ hónapokban
gyakori jelenség, hogy a szülõ kevésbé
hatékonyan tudja ellátni nevelési feladatait.
Az elvált szülõk nagyobb következetlenséget
mutattak a fegyelmezésben és kevésbé
tudják ellenõrzésük alatt tartani
a gyermek viselkedését, mint az együtt élõ
szülõk. Azokban a családokban, hol két
szülõ él, és minimálisegyezségre
tudnak jutni a nevelés alapvetõ kérdéseit
illetõen, ott a szülõi kapcsolatot a gyermek
szövetségként éli meg. A szülõk
között i szövetség felbomlása szükségképpen
a generációs határok elmosódásával
jár együtt. A válás utáni ideiglenes
vagy tartós egyszülõs nevelési helyzetben
a gyermekkel maradó szülõ fokozottabban igényli
a gyermek érzelmi é praktikus támogatását,
segítségét.
Nyílt
fegyelmezési problémák az anya és
fiúgyermeke viszonyában jelenik meg. Az anyák
sokkal több büntetõ-kényszerítõ
eszközt alkalmaztak a fiúkkal szemben, mint leánygyermekeikkel.
Valószínûnek tûnik, hogy a fiúknál
gyakrabban tapasztalható agresszivitás és
viselkedési, iskolai beilleszkedési stb. Zavarok
mindenekelõtt azzal magyarázhatók, hogy
a gyermek az életkor elõrehaladtával egyre
inkább a nemi szerepének megfelelõ viselkedéssel,
férfias, vagy nõies probléma-megoldási
mintákkal reagál a válásra.
Nem
mondhatjuk, hogy a lányokat kevésbé terheli
meg az egyik szülõkilépése a család
mindennapi életébõl, bár minden
kutatási eredmény amellett szól, hogy a
válás után gyorsabban nyerik vissza a pszchiés
egyensúlyukat
Wallerstein
és Kelly másfél évvel a válás
után a 13-18 évesek kivételével
minden korcsoportban lényeges különbséget
talált az általános alkalmazkodásban
a lányok javára. Az ötéves utóvizsgálat
azonban kimutatta, hogy a váláshoz való
alkalmazkodás sikerét vagy kudarcát ugyanazok
a tényezõk határozzák meg mindkét
nem számára, nevezetesen: a mindkét szülõvel
fenntartott kapcsolat minõsége, a válás
utáni család életének rendezettsége,
valamint az, hogy a válás a felnõttek számára
mennyire tejesítette be azokat a reményeket, amelyeket
a válástól, mint megoldástól
vártak.
Az
egyszülõs nevelés során kialakuló
különleges szülõ- gyermek kapcsolatnak
középponti kérdése a kölcsönös
függõség. Ha sikerül a szülõ
és a gyermek kapcsolatában az illetékességi
határokat tisztázni, akkor a gyermekre nehezedõ,
a szokásosnál nagyobb felelõsség
kedvezõ hatású is lehet. Valószínûleg
ez a magyarázata annak, hogy az elvált szülõk
gyermekei közt nemcsak a gondot okozó, hanem a kortárs
csoport átlagához viszonyítva érettebb,
felelõsségteljesebb viselkedés a gyakoribb.