Asboth Oszkár és helikoptere
1891.
március 31-én született Pankotán.
Iskolába Aradra járt. Különösen
az elsõ világháború idején
foglalkozott sokat a helikopter gondolatával, amikor
a tüzérfigyelésre használt, hidrogénnel
történt sárkányballonok mûködése
egyre nehezebbé vált. Ekkor a magyar Petróczy
István és Kármán Tódor, késõbb
pedig õ is csatlakozva hozzájuk, együtt foglalkoztak
a benzinmotorral hajtott, kötött helikopter szerkesztésével.
E szerkezet stabilitását azonban nem sikerült
megoldaniuk. Asboth Oszkár nem elégedett meg a
kötött helikopter nyújtotta eredményekkel,
és több mint tíz évnyi kísérletezés
után elkészítette 120 lóerõs
helikopterét, ami kilenchengeres motorjával helybõl,
merõlegesen fel tudott emelkedni. Az AH-1 nevet viselõ
jármû 1928. szeptember 9-én emelkedett a
magasba. A kísérlet remekül sikerült,
s még számos eredményes repülést
tudtak bonyolítani a géppel. Asboth munkatársai:
Hosszú István pilóta 87, Víg Mihály
mûvezetõ 95 alkalommal emelkedett a magasba. Az
összesen 192 kísérleti repülés
alatt Asboth négy helikoptertípusa 29 órát
töltött a levegõben. A legnagyobb magasság
30-50m volt csak azért, mert a kényszerleszállás
lehetõsége még nem volt megoldva.
Az
elsõ helikopter
A
gimnáziumi évek alatt sokat olvasta Verne: Hódító
Robur c. könyvét, melynek h
atására
Õ is gondolkozni kezdett egy repülõ szerkezet
megépítésén. Iskolatársa
és barátja Heller Gyula volt ebben nagy segítségre.
A fáskamrát ki is nevezték kísérleti
laboratóriumnak, és készítettek
egy légcsavart, majd egy modellt építettek,
amit gumimotorral felszerelve próbáltak felrepíteni.
A gép az udvaron tett kísérlet során
a fiúk magasra tartott kezébõl elengedve
siklórepüléssel jó darabig szállt,
majd az orrára billenve földet ért. A diákévek
teltek, de Oszkár sem a kísérletezést,
sem a modellezést nem hagyta abba. Sokat és szépen
rajzolt, festõmûvésznek készült,
na és repülõgép-vezetõnek.
Amikor apja a terveirõl kérdezte, nagy természetességgel
felelte, hogy megépíti az álmodott gépet.
Apja helyeselte fia szándékát. Miután
a diákévek elmúltak, mérnöknek
készült, de korábbi tervérõl
akkor sem mondott le. Az autómobil akkor már nem
számított újdonságnak, a katonatisztek,
orvosok többsége rendelkezett is vele. Egyre többet
lehetett hallani a Wright testvérek rekordjairól
is, akik 1904 augusztusában már ketten is repültek
egy gépen, és egy évvel késõbb
38 perc alatt 39 km-t tettek meg. Igen, de az amerikaiaknak
van pénzük, õ pedig hiába kért
támogatást az éjszakánként
százezreket elkártyázó földesuraktól,
csak nevettek rajta, mikor repülõgép-kísérleteirõl
hallottak. Ám az egyik kárpitos mester, aki örökséghez
jutott, tudott neki némi pénzt adni, és
felajánlotta mûhelye berendezését
is. Asboth Oszkár pedig légcsavarokat, fém
alkatrészeket és huzalokat rendelt Párizsból,
és hozzálátott a munkához. Sokan
figyelték kísérletét, voltak kik
tiltakoztak az õrült terv ellen.
Amikor
elkészült a gép, nagy izgalommal készült
a kipróbálására. Az elsõ
utas egy homokzsák volt, de késõbb már
maga Asboth is beült a gépbe, ami néhány
perc erejéig valóban repült.
Egy békés délutánon, amikor épp
otthon olvasgatott, Heller Gyula gyerekkori barátja kopogtatott
idegesen ajtaján.
- Gyere gyorsan! Nézd mi történt!
Rohantak is gyorsan a repülõtérre, ahol a
kis gép összetörve hevert a gyepen.
- Mi történt? - kérdezte rémülten
Oszkár.
Hamarosan megtudta. A bérelt hangárt, és
a hozzá tartozó területet a város
vezetõsége - véletlenül vagy szándékosan
- másnak adta bérbe, s Õt elfelejtették
(?) errõl értesíteni. Az új bérlõ
kiüríttette a hangárt, hosszú évek
kemény munkáját semmisítve meg ezzel.
Sok-sok
évvel késõbb, amikor már elkészült
az igazi helikopter, és Asboth Oszkár mögött
küzdelmes, ám sikeres élet állott,
könyvet írt munkájáról Az elsõ
helikopter címmel. Ebben így írta le e
gyászos aradi esetet: "...egy világ omlott
össze...a sok munka, verejtékes fáradozás,
íme...aprófa ... sírva fakadtam...kis gépem
roncsára borultam és zokogtam."